Sirtmat = smalmat

”Sirtmat” triggar våra sirtuiner, gener som är ”smalgener”. Det finns sju olika sirtuiner och de påverkar vår motståndskraft mot sjukdomar och vår förmåga att bränna fett och bygga muskler.

De brittiska näringsfysiologerna och farmaceuterna Aidan Goggins och Glen Matten, förklarar sambandet mellan sirtuiner och ”sirtmat” i sin bok ”Sirtmat – ät bättre och lev längre”.

 

Sitruinernas uppgift är att reagera på stress­ som t.ex. fasta eller träning. Vid stress sänder de ut signaler som ändrar cellernas beteende. Då ökar ämnesomsättningen, musklerna blir mer effektiva, fettförbränningen sätter igång,  inflammation minskar och cell­skador repareras.

Sirtlivsmedel som t.ex. frukt och grönt innehåller nyttiga vitaminer och antioxidanter, men de innehåller också svaga gifter, polyfenoler. När vi äter dem stressas kroppen och sirtuinerna reagerar. När genen Sirt-1 aktiveras blockerar den produktion och lagring av fett samtidigt som fettförbränningen ökar i våra celler. Sirtlivsmedelen hittar vi i mat både från världens ”blå zoner” som exempelvis Medelhavet och Japan Det är områden där livslängden generellt är längre och det förekommer en lägre andel fetma än i övriga världen.

Exempel på sirtlivsmedel: bovete, chili, grönt te, grönkål, gurkmeja, jordgubbar, kaffe, kakao, kapris, olivolja, persilja, rucola, rödlök, rödvin, soya, stjälkselleri, och valnötter.

Att äta sirtmat ger oss näring och håller oss friska, och så får vi hjälp att hålla vikten. All anledning att unna oss godsaker som choklad, jordgubbar och vin till helgen alltså!

 
Källa: http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170323/tappa-kilon-och-hall-dig-frisk-med/
Bilder: http://www.bokus.com/bok/9789113074788/sirtmat-at-battre-och-lev-langre/, pixabay.com

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *