Den nyttiga broccolin

Broccoli är en riktig supergrönsak! Förutom att broccoli är gott så innehåller den massor av vitaminer som A-, B-, C- och K-vitaminer. Broccolin innehåller också zink, fosfor och fytoneutriner. Fytoneutrinerna minskar risken för inflammationer, allergibesvär, diabetes, hjärtsjukdomar, effekterna av stress, blodfetterna, risken för grå starr, motverkar artos och skyddar mot UV-strålar samt vissa typer av cancer. De är riktiga superhjältar!

Färsk broccoli finns alltid att få tag i och godast blir den om vi ångkokar den eller bara förväller den några minuter i saltat vatten. Till skillnad mot annan kål äter vi blommorna på broccolin. Även stjälkarna är goda, men de används tyvärr inte lika ofta.

Broccoli har odlats och ätits länge, redan för 2000 år sedan odlades den av greker och romare. Den kallades tidigare för sparriskål och har utvecklats från kål som växer vilt kring Medelhavet. Broccolin kom till Sverige först på 1950-talet och har med tiden blivit allt mer älskad.

Den fantastiskt nyttiga broccolin har fått ett fint smeknamn ”the crown jewel of nutrition” och det syftar naturligtvis på alla nyttigheter vi hittar i växten.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *