Jag springer på mitt sätt

Att ta mig ut på en runda här tar verkligen inte emot. Det är varmt, solen skiner och vinden är ljum. Turen går förbi hamnen med alla tjusiga båtar och vidare förbi ängar och blommande fruktträd.

Varför ge sig ut och springa? Jo, jag mår bra av det och jag gör det bara för min egen skull. Inget tävlande, jag springer bara så fort och så långt att det känns bra. Jag jämför mig med ingen och håller inte koll på hur snabbt eller långt jag springer och därför är det skönt att springa. Jag känner ingen stress och ingen press. Många går igång på tävlandet, men inte jag. Vi är alla olika och att få göra på mitt eget sätt passar naturligtvis mig bäst. Det gäller att hitta sin egen träning och sitt eget sätt, då blir det lätt att få det gjort och så mår man så bra.

Jodå, det blir en tur imorgon också, men inte för att jag måste utan för att jag själv vill.

 

Godmorgon från Cala Egos

Jag sitter i solen på vår underbara uteplats i bara shorts och t-shirt. Det är alldeles vindstilla och det enda som hörs är en duva som kuttrar och lite kvitter från småfåglarna. I häcken hoppar en lite fågel omkring, den kanske väntar på smulor från frukosten.

Det är verkligen skillnad på vinter och sommar här. På sommaren är det fullt med människor överallt. Barnfamiljer, ungdomar och äldre i en härlig blandning. Det hörs prat, skratt och plaskanden från alla hus, hotell och från stranden. Det lilla elektriska Cala D’Or-tåget tutar och musik och lekar hörs från hotellen. Vågorna slår mot klipporna och små och stora båtar kör in och ut ur hamnen. Alla affärer är öppna och det är fullt på restaurangerna i hamnen. Framåt kvällen strosar folk längs kajen bara för att det är skönt eller för att hitta ett ledigt bord på någon av de fina restaurangerna.

Nu råder lugnet, men det är ändå lite mindre ödsligt i år. Jag träffar lite fler människor när Lucy och jag är ute på promenad, vilket är trevligt.  I hamnen är det är inte många restauranger öppna nu. Stolarna och borden står staplade inomhus. Båtarna har fått på sig sina kapell och ligger nu stilla sida vid sida. Halva kajen är uppgrävd och kommer att bli ny och fin till sommaren när full aktivitet råder igen.

Överallt är det grönt och den vackra gula klövern, som inte är en klöver utan heter getfotsoxalis, och de vita, gula och orange fälten med ringblomsliknande blommor är magiskt vackra.

Underbara ö!

Speedfit

Japp, idag blev det intervallträning på löpband.  Det är en ny sorts löpband, i alla fall nytt för mig, som man driver själv med hjälp av stegen. Det är lite klurigt att hålla hastigheten jämn men det blir lite lättare för var gång. Kul med intervallen där man får ösa på och skönt med lite vila mellan varven, och bästa instruktören Annika gav oss energi och peppade.

Idag hade jag slarvat med att dricka vatten under dagen vilket kändes av direkt. Klumpigt när man vet att man ska iväg. Nåja, bättre vätskeintag inför nästa gång.

Nu ser jag fram emot våren och löpturer i skogen när allt börjar grönska och att redan ha börjat få upp konditionen.

Cykelhit

Ny dag och nytt pass! 30 min intervallträning på spinningcykeln. Passar mig perfekt eftersom jag inte tycker det är toppenkul att cykla. Det här passet är så kort så att man inte hinner tröttna, det är tvärtom riktigt roligt. Att det är bra musik och en en toppenbra instruktör hjälper också till.

Intervallträning hjälper mig att få upp ”flåset” genom att låta hjärtat jobba korta stunder. Att träna hjärtat att pumpa runt blod med syre och näring stärker konditionen och musklerna får lättare att arbeta. Jag blir mindre trött och andfådd, jag orkar mer ber både i vardagen och i träningen. Jag mår bättre helt enkelt!

Förut skyllde jag på skavsår för att slippa cykla,  men med mitt mjuka sadelöverdrag är det inte ett problem längre.

Allt handlar om att bestämma sig och ha rätt inställning!

 

 

Hot mojo yoga

Mitt gym har en ny rolig idé för att få oss att prova på nya pass. De har delat in träningsformerna i 6 grupper och om jag provar på alla grupper och tränar 10 gånger så deltar jag i en tävling.

Idag blev det ingen ny träning, men väl en signatur i första rutan. Hot mojo yoga är förkoreograferat pass och man lär sig rörelserna vartefter och blir lite bättre för varje gång. Det  är 38 grader varmt och hög luftfuktighet i yogasalen, svetten lackar och det är jättejobbigt. Hotmojon tränar balansen, styrkan och rörligheten och de flesta sekvenserna görs två gånger efter varandra. Men det passar mig perfekt, det är en fantastiskt rolig och bra träning.

Det är Monika Björn och Johanna Andersson som utformar programmen. Därav namnet mojo, Mo för Monica och Jo för Johanna.

Viktigt att komma ihåg att ta med sig vatten och en stor handduk till yogamattan och en mindre att torka svett med. För varmt och svettigt blir det!

 

 

Bild:https://pixabay.com/sv/yoga-yogamatta-gr%C3%B6n-940359/

Välkommen till Hälsoplus!

Här hittar du inlägg om kost, hälsa, motion och rekreation. För att orka och hålla oss friska måste vi må bra. Hur gör vi det?

Jo, genom en lagom dos hälsosam mat, en lagom dos motion och en lagom dos av vila och umgänge med människor vi tycker om.